Uniikkia taidetta omaksi paikallisia kuvataiteilijoita tukien

Helsingin Taiteilijaseuran Taidelainaamo välittää paikallisten ammattikuvataiteilijoiden teoksia niin yksityishenkilöille kuin yrityksillekin. Taidelainaamon monipuolisessa ja jatkuvasti kasvavassa teosvalikoimassa on runsaat 9 000 teosta Helsingin Taiteilijaseuran jäsentaiteilijoilta, mm. maalaustaidetta, grafiikkaa, valokuvia sekä veistoksia.

Tutustu jäsenluetteloomme

Selaa jäsentaiteilijahakemistoamme ja tutustu tekijöihin

Jäsenluettelo

Tutustu Taidelainaamon valikoimaan

Löydä ja varaa suosikkisi yli 9 000 teoksen valikoimasta

Lainaa ja osta

Lainaaminen

Yleistä

Taidelainaamosta voi hankkia taidetta joko ostamalla kertamaksulla tai kuukausittaisella lainalla. Kuukausimaksu määräytyy teoksen myyntihinnan mukaan, ja ensimmäinen erä maksetaan lainaushetkellä. Kun teoksen kokonaissumma on maksettu, teos siirtyy lainaajan omistukseen. Teoksen voi palauttaa Taidelainaamoon milloin tahansa, jolloin laina päättyy välittömästi. Pitäessään teoksen asiakas sitoutuu maksamaan kuukausimaksua ja noudattamaan Taidelainaamon sääntöjä koko laina-ajan, kunnes teos on palautettu tai lunastettu.

Taidelainaamon laajaa teos- ja taiteilijavalikoimaa pääsee selaamaan osoitteessa www.taidelainaamo.fi. Hakua voi rajata kätevästi esimerkiksi taiteilijan sukunimen tai teoksen värin, koon tai aiheen mukaan.

Taidelainaamolla on myös mittava tilausvalikoima taiteilijoiden työhuoneilla sijaitsevia teoksia, joita voi tilata nähtäväksi Taidelainaamoon.

Suurikokoisten teosten katsomiseksi järjestetään työhuonekäyntejä. Monipuolinen teosvalikoima ja asioinnin helppous kannustavat asiakkaita kokeilemaan uutta ja tekemään yllättäviä ja rohkeita taidevalintoja.

Helsingin Taiteilijaseuran Taidelainaamo perustettiin vuonna 1995 yhteistyössä Helsingin kaupunginkirjaston kanssa. Taidelainaamo toimii arkkitehtonisesti upean Rikhardinkadun kirjaston alakerrassa tiiviissä yhteistyössä kirjaston kanssa mm. järjestäen yhteisiä näyttelyitä ja tapahtumia. Lainaamon ja kirjaston tiloissa toimivat Galleria Arthur ja Galleria Rikhard esittelevät kuukausittain vaihtuvia jäsentaiteilijoiden näyttelyitä.

Yksityisille

Hanki uniikkia taidetta vaivattomasti ja tue samalla paikallisia kuvataiteilijoita! Taidelainaus mahdollistaa laadukkaan kuvataiteen hankkimisen matalalla kynnyksellä. Taidelainaus etenee kuukausijaksoissa, ja lainaussopimus tehdään toistaiseksi. Asiakas voi milloin tahansa palauttaa teoksen Taidelainaamoon, jolloin laina päättyy välittömästi. Pitäessään teoksen asiakas sitoutuu maksamaan kuukausimaksua ja noudattamaan Taidelainaamon sääntöjä koko laina-ajan, kunnes teos on palautettu tai lunastettu.

Teoksen kuukausimaksu määräytyy sen myyntihinnan mukaan. Kehystämättömät grafiikanvedokset ja piirrokset asiakas sitoutuu lunastamaan omakseen ensimmäisen lainakuukauden jälkeen, jolloin maksuehdot ovat samat kuin Taidelainaamossa yleensä. Maksu maksetaan kuukausittain etukäteen.

Yrityksille

Taidelainaamo palvelee yritysasiakkaita joustavasti ja monipuolisesti taiteen lainaamiseen ja teoshankintoihin liittyvissä asioissa tarjoten muun muassa suunnittelupalvelua sekä näyttelypaketteja.

Taidelainaamon verkkogallerian helppokäyttöisen hakutoiminnon avulla yritykset voivat selata teosvalikoimaa itsenäisesti ja valita näin tiloihinsa sopivimmat teokset. Taidelainaamon suunnittelupalvelu tarjoaa Helsingin Taiteilijaseuran jäsentaiteilijoiden vierailuja yritysten tiloihin sekä teosehdotuksia. Yritykset voivat lainata tai lunastaa yksittäisiä taideteoksia tai lainata yksilöllisesti suunniteltuja näyttelypaketteja.

Taidelainaamon näyttelypaketti sisältää konsultointi- ja suunnittelukäynnin sekä sovitun näyttelykokonaisuuden sisältäen teosvalinnat sekä toteutuksen, mm. teosten pakkaaminen, kuljetus, ripustaminen, purkaminen yrityksen tiloihin kuukauden ajaksi tai pidemmälle jaksolle. Mikäli yritys järjestää näyttelyn yhteydessä avajaiset tai tapahtuman, jäsentaiteilija voi esitellä tilaisuudessa näyttelyä.

Hinnasto

Teoksen hinta | Kuukausimaksu

• 1–600 € | 20 €/kk
  • 601–1 200 € | 40 €/kk
  • 1 201–1 800 € | 60 €/kk
  • 1 801–2 400 € | 80 €/kk
  • 2 401–3 000 € | 100 €/kk
  • 3 001–3 600 € | 120 €/kk
  • 3 601–4 500 € | 150 €/kk
  • 4 501–5 400 € | 180 €/kk
  • 5 401–6 000 € | 200 €/kk

Lainaaja on vastuussa lainatusta teoksesta ja velvollinen korvaamaan teokselle laina-aikana aiheutuneet vahingot. Teokset lainataan Taidelainaamosta siinä kunnossa kuin ne ovat lainaushetkellä.

Taidelainaamon näyttelyt

p. +358 50 470 5298
sähköposti: taidelainaamo@helsingintaiteilijaseura.fi

Käyntiosoite
Rikhardinkatu 3, 00130 Helsinki

Aukioloajat
ma kiinni
ti–pe klo 12–18
la–su klo 12–16

Poikkeukset
28.3. klo 12–16

Kiinni
29.3.–1.4.
1.5.
9.5.
12.5.
19.5.

Tervetuloa myös Suomenlinnan taidelainaamopisteeseen HAA Galleriaan!

Helsingin Taiteilijaseuran Taidelainaamon sivutoimipiste Suomenlinnan HAA Gallerialla_Kuvaaja Aura Jaakkola
Helsingin Taiteilijaseuran Taidelainaamon sivutoimipiste Suomenlinnan HAA Galleriassa

Helsingin Taiteilijaseuran Taidelainaamolla on pieni sivutoimipiste Suomenlinnassa seuran HAA Gallerian yhteydessä, Taidelainaamo @ HAA Galleria. Galleria sijaitsee lauttarannassa vaaleanpunaisessa Rantakasarmi-rakennuksessa. Taidelainaamopisteessä on kuratoitu pikkuvalikoima tuttujen taidelainaamotaiteilijoidemme teoksia monin eri tyylein ja tekniikoin, mm. maalauksia, veistoksia, grafiikkaa ja valokuvia. Teokset löytyvät Taidelainaamon verkkogalleriasta varustettuina sijaintitiedolla.

Taidelainaamopisteellä pääsee vierailemaan gallerian aukioloaikoina ti–to klo 12–18 ja pe–la klo 12–16 (su klo 12–16). Huom. aina uuden näyttelyn avajaisviikolla galleria on ripustuksen vuoksi tiistaina ja keskiviikkona suljettuna, ja sunnuntain aukiolo on näyttelykohtainen. Tarkemmat tiedot löytyvät näyttelykohtaisesti HAA Gallerian verkkosivulta.

@taidelainaamo_hts