Lämpimästi tervetuloa Malmitalon galleriaan Katja Öhrnbergin yksityisnäyttelyn avajaisiin keskiviikkona 27.11. klo 17–19! Näyttely on esillä 28.11.–21.12.2024.
Kuva: Katja Öhrnberg – Alku
Katja Öhrnberg: TAITEILIJARESIDENSSI
Näyttelyssä pohditaan paikan merkitystä maalaamiseen sekä näyttelytilan merkitystä näyttelylle.
Miten työskentely- ja näyttelytila vaikuttavat lopputulokseen? Taiteilijaresidenssiin tullessaan uuden paikan haltuun ottaminen muuttaa usein taiteilijan sisäisen maiseman maalaamisen ulkoisen maiseman maalaamiseksi. Esimerkiksi Villa Karon residenssissä Afrikan erilainen, voimakas valo rakennuksissa ja maisemassa houkutti maalaamaan niitä, tehden sitä kautta ympäristöä tutuksi.
Malmitalon näyttelytila on mielenkiintoinen sen monenlaisten pintamateriaalien, kaarevan ja eri korkuisten seinien vuoksi. Öhrnberg koki haastavaksi ja innostavaksi tämän tilan ottamisen osaksi näyttelykokonaisuutta. Esimerkiksi gallerian korkean tilan hän huomioi neljämetrisellä muovimaalauksella ja abstraktissa akryylimaalauksessa näyttäytyy osittain sama rytmiikka kuin tilan ikkunan ruudutuksessa. Näyttely koostuu residensseissä ja erilaisissa työtiloissa valmistuneista teoksista ja työprosesseista kertovista valokuvista.
Residenssityöskentelyn lopputuloksiin vaikuttavat aina hyvinkin erilaiset olosuhteet.
Arabiemiirikunta, Liwa (2019, 2021), maalaaminen tapahtui konkreettisesti jalat hiekassa dyynien keskellä. Hiekka-aavikolla näkyi silloin tällöin vain pieni kamelilauma. Työskentelyyn oli helppo keskittyä.
Benin, Villa Karon stipendiaattina (2022) työskennellessä puolestaan työtilassa oli pahimmillaan 200 oppilaan disko. Serlachius Residenssissä Mäntässä (2023) puutalon pienessä studiossa Öhrnbergin työskentely kääntyi aiemmista residenssikokemuksista poiketen enemmän sisäänpäin ja hän teki pieniä abstrakteja maalauksia.
Outokummun Vanhan Kaivoksen Residenssissä (2024) mielenkiintoiset tilat johdattivat teosideoihin. Nostokonehuoneen vanha ovi inspiroi tekemään uuden version Helene Schjerfbeckin maalauksesta Ovi. Kestämätön jäteyhteiskuntamme -teeman mukaisesti se on tumman synkkä näkymä maailmaamme, lohduttomaan tulevaisuuteen. Millaisen maiseman haluamme oven takaa paljastuvan? Lähempää tarkasteltuna teos yllättää, kun hahmottuu teoksen materiaalina käytetyt kotitalousjätemuovit.
Eroavaisuuksista huolimatta residensseissä valmistuneet teokset voi nähdä paitsi värien, niin myös valon ja pimeyden välisenä leikkinä. Tavallaan ne ovat myös katseen suuntaamisen ja huomion kisailua. Valo ohjaa näkemistä, valon ja katseen suunta ovat jatkuvassa liikkeessä.
Katja Öhrnberg on sitoutunut taiteeseen ja kehittänyt sitä kolmenkymmenen vuoden ajan valmistuttuaan taidekoulusta. Näyttelyitä on ollut niin kotimaassa kuin ulkomailla (22 yksityisnäyttelyä ja 99 ryhmänäyttelyä), lisäksi hän on organisoinut yhteisnäyttelyitä. Hän on aina halunnut korostaa taidenäkemyksensä riippumattomuutta ja työskennellessään luoda uusia näkökulmia ja houkutella katsoja visuaaliseen maailmaan, työskentelipä hän maalaustaiteen, kuvanveiston tai yhteisötaiteen parissa.
Malmitalon galleria
Ala-Malmitori 1, 00700 Helsinki
ma–to 8–20, pe 8–18, la 10–16