HAA Galleriassa on esillä Valmed ry:n Sweet Water, Rough Water -mediataidenäyttely 6.–30.7.2023.

Tervetuloa näyttelyn avajaisiin keskiviikkona 5.7. klo 17–19!

Kuva Ulla-Mari Lindströmin koralliaiheisesta teoksesta.

Kuva: Ulla-Mari Lindström – Korallit pohjoisen

Valmed ry: Sweet Water, Rough Water

Taiteilijat: Emma Fält & Roberto Fusco, Tuula Hara, Jani Heikkinen, Katarina Karppinen, Heidi Kirjavainen, Ulla-Mari Lindström, Susanna Lyly, Tuukka Pasanen ja Johanna Väisänen

Pohjoissavolaisen Valokuva- ja mediataideyhdistys Valmed ry:n taiteilijatyöryhmä järjestää SWEET WATER, ROUGH WATER -mediataidenäyttelyn Helsingin Taiteilijaseuran ylläpitämässä HAA Galleriassa Suomenlinnassa heinäkuussa 5.7.2023 alkaen. Näyttely käsittelee vettä yhdeksästä eri näkökulmasta. Rantakasarmin galleriassa esillä on monikanavainen videoteos, useita yksikanavaisia videoteoksia vedestä, pinnalta ja sen alta sekä valokuvateoksia. Mukana on kaksi audiovisuaalista installaatiota, jossa toisessa hyödynnetään Ilmatieteenlaitoksen keräämää dataa ja toisessa käsitellään kulttuurin yhteyttä veteen liittyvän kansanperinteeseen ja sitä, miten tekoäly sen ymmärtää.

Kokonaisuutena näyttely tarjoaa installaatioita sekä video- ja valokuvateoksia, jotka vuotavat yli perinteisten määritelmien. Teosten audiovisuaaliset  ja -sensoriset maailmat väreilevät toisinaan rennosti läpi tilan, toisinaan ne iskevät katsojaan kuin myrskyiset aallot rantakivikkoon. Kokonaisuuden suvantoalueilla katsojalla on mahdollisuus heijastella minäänsä teosten tyyneltä pinnalta. Näyttely tarjoaa myös paikan pohtia, kuinka toimemme ovat vaikuttaneet veteen ja sen puhtauteen, paikkaan maisemassa osana luontoa sekä lintujen, kalojen, metsäneläinten, kaikkien pienten vesieliöiden sekä ihmistenkin kotina. Teoksissamme vesi ei ole vain resurssi, vaan sillä on persoona, substanssi ja tarkoitus. Vesi on elementti, joka yhdistää kaikkia ja kaikkea.

Projektia tukevat Taiteen edistämiskeskus, Pohjois-Savo ja Ilmatieteen laitos.

Valmed ry

Valokuva- ja mediataideyhdistys Valmed ry 2012 perustettu edistämään ja tekemään tunnetuksi valokuva- ja mediataidetta taidemuotoina. Yhdistyksen koti on Pohjois-Savossa mutta toiminta ylittää maakuntarajat. Valmed on kasvavan taiteenalan yhdistys, jonka jäsenet toimivat mm. valokuva-, media-, videotaiteen, kuvataiteen, esittävän taiteen, taidehallinnon ja taiteen tutkimuksen alueilla.

Muita näyttelyitä