HAA Galleriassa avautuvat Leena Illukan, Silja Purasen ja Virpi Vesanen-Laukkasen (Sali 1) ja Ida Nisosen (Sali 2) näyttelyt keskiviikkona 12.6.2024.
Molemmat näyttelykokonaisuudet ovat esillä 13.6.–7.7. – lämpimästi tervetuloa!
Kuva: Silja Puranen: Talvipuutarha (vasen) & Ida Nisonen: Niagara Falls (oikea)
Leena Illukka, Silja Puranen ja Virpi Vesanen-Laukkanen: Pieniä liikahduksia (Sali 1)
”Pieniä liikahduksia” on kolmen kuvataiteilijan ryhmän kolmastoista yhteinen näyttely. Tekstiiliteoksista ja videoinstallaatiosta koostuva näyttely kommentoi yhteiskunnassa ja ympäristössä tapahtuvia muutoksia. Tarkastelun kohteina ovat muun muassa suhde luontoon, kulttuuriin ja toisiin ihmisiin. Taiteilijaryhmä on pitänyt yhteisiä näyttelyjä vuodesta 2018 lähtien.
Leena Illukan ”Kir(j)otut Säännöt”-teoksissa yhdistyy menneisyys ja nykyisyys. Teosten pohjana toimivat kierrätetyt seinätekstiilit, joita Illukka purkaa, korjaa, yhdistää, sekä käsin kirjoo alkuperäisen kuvan päälle. Näin tuntemattoman kädenjälki ja Illukan kirjonta yhdistyvät uudeksi tarinaksi. Näissä tragikoomisissa teoksissa yhdistyy perinteinen kirjonta ja konsolipelien ikoninen kuvasto. Teokset käsittelevät teemoja ihmisyydestä ja ympäristöstä. Esimerkiksi ”Dream Lover”-teossarjassa videopeleistä tuttu, lemmenkipeä Donkey Kong tuskailee perinteisissä kukka-aiheisissa kanavatöissä.
Silja Purasen ”Talvipuutarha”-videoinstallaation aiheena on ihmisen luontosuhde ja vaikutus ympäristöön. Teoksen lähtökohta on kertakäyttömuovien ylenpalttinen käyttö, sekä pyrkimys korvata luonto keinotekoisilla jäljitelmillä. Alkuperäisen jäljittely toistuu ja kertautuu teoksessa eri tasoilla – muovisina kukkajäljitelminä, ja näitä imitoivina digitaalisina animaatioina. Teoksessa näkyy myös inhimillinen tarve etsiä kauneutta dystooppisessakin ympäristössä. Teosten visuaalisena innoittajana on muovimateriaalin estetiikka, kitsch, camp ja tee-se-itse-asenne.
Virpi Vesanen-Laukkanen käsittelee ”Outoa pehmeyttä”-sarjan teoksissaan lempeästi ja huumorilla aikaa, muutosta, ikääntymistä ja elämää lastenlasten kanssa. Tekstiiliteokset saavat vaikutteita surrealismista ja arkielämästä, jossa pieniä liikahduksia tapahtuu koko ajan. ”Tissituolin” syleily valahtaa ja venähtää, mutta pehmeys lohduttaa. Sävypaperileikkaukset ovat osa ”Tuokiokuvia”-sarjaa, jonka lähtökohtana ovat kännykkäkameralla tallennetut, nopeasti ohi menevät tilanteet.
Näyttelyä on tukenut Taiteen edistämiskeskus ja Suomen Kulttuurirahasto.
Leena Illukka (s. 1962) on monialainen kuvataiteilija, jonka tärkein tekniikka on kirjonta, jota hän käyttää kuvanveistossa, valokuvauksessa ja moniosaisissa tekstiiliteossarjoissa. ”Käsin kirjominen on minulle prosessi, jonka aikana teos avautuu pala palalta”. Illukka on valmistunut kuvataiteilijaksi Lahden taideinstituutissa ja suorittanut kuvataiteen ylemmän AMK-tutkinnon Saimaan ammattikorkeakoulussa. Vuonna 2023 hänelle myönnettiin valtion ylimääräinen taiteilijaeläke. Illukan teoksia on kotimaisissa ja ulkomaisissa museoissa ja kokoelmissa. https://kuvataiteilijamatrikkeli.fi/…/leena-tuulikki-illukka
Silja Purasen (s. 1961) teosten keskipisteessä on ympäröivän todellisuuden ilmiöiden kriittinen tarkastelu. Urallaan Puranen on työskennellyt mm. tekstiilien, digitaalisen kuvan, videon ja animaation parissa. Puranen on valmistunut kuvataiteilijaksi Lahden taideinstituutista ja taiteen maisteriksi Aalto-yliopistosta. Hänen teoksiaan on useissa kotimaisissa ja ulkomaisissa museoissa ja kokoelmissa. Puranen sai vuonna 2009 Pohjoismaiden suurimman tekstiilitaiteen palkinnon, Nordic Award in Textiles. Vuonna 2023 Puraselle myönnettiin valtion ylimääräinen taiteilijaeläke. https://kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija/silja-puranen
Virpi Vesanen-Laukkanen (s. 1957) on tekstiili- ja kuvataiteilija, joka tulkitsee naisen elämään liittyviä myyttejä ja kuvastoa. Hän leikkaa paperia, uusiokäyttää materiaaleja tehden niistä reliefejä, ompelee karamellipapereista pukuveistoksia ja kankaasta pehmoja. Vesanen-Laukkanen on koulutukseltaan taiteen maisteri. Hänet valittiin vuonna 2008 Ornamon vuoden taiteilijaksi ja vuonna 2023 hänelle myönnettiin valtion ylimääräinen taiteilijaeläke. Hänen teoksiaan on kotimaisissa ja ulkomaisissa museoissa ja kokoelmissa. https://kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija/virpi-vesanen-laukkanen
Ida Nisonen: No Man’s Island – Nainen, joka muuttui saareksi (Sali 2)
”No Man’s Island – Nainen, joka muuttui saareksi” on Ida Nisosen työnimi jatkuvalle monitaiteelliselle projektille ja samalla HAA Gallerian näyttelyn nimi. Nisosen näyttely tutkii naiseuden, äitiyden, luovuuden ja identiteetin teemoja performanssien, esine-installaatioiden ja valokuvien kautta. Näyttelyn teoksissa keskeinen elementti on Naisen kehon ja erilaisten materiaalien välinen vuoropuhelu ja niiden luoma symbolismi. Teosten pohjalla on usein performatiivinen omakuva valo- ja videokuvaten.
Muun muassa näyttelyn avajaisperformanssissa ”Stoned” Nainen tekee matkan Helsingin Kauppatorilta Suomenlinnan saarelle kuljettaen mukanaan kiviä kuin lapsiaan. Performanssissa Naisen matka mantereelta saarelle pohditaan äitiyttä matkana ja henkisenä kasvukokemuksena: äitiminen ei ole yksinkertaista ja helppoa!
Kivet valtaavat videoperformanssien ja esine-installaatioiden muodossa myös itse galleriatilan. Teoksissa Naisen keho kohtaa kiven karhea ja kylmän pinnan yhdistyen lämpimän kuparin väreihin. Teot vaikuttavat rituaaleilta tai osin tutuilta arkisilta toiminnoilta.
”No Man’s Island – Nainen, joka muuttui saareksi” innoittajana toimii yhdysvaltalaisen pioneerin ja avantgarde-elokuvaohjaajan Maya Derenin (1917–1961) elokuva ”At Land” (1943). Mustavalkoisessa mykkäelokuvassa Nainen huuhtoutuu meren rantaan ja aloittaa erikoisen tutkimusmatkan miesten asuttamalla mantereella. Elokuvassa Naisen keho kulkee villin luonnon ja jyrkkien kallioseinämien läpi “sivistyksen” pariin, jonka patriarkaatti on määritellyt Naiselle ikään kuin valmiiksi.
Näyttelyn nimi ”No Man’s Island – Nainen, joka muuttui saareksi” symboloi naisen voimaa ja itsenäisyyttä. Se kuvastaa naisen sisäistä muutosta ja kasvua omavaraiseksi ja omilla ehdoillaan eläväksi yksilöksi. Nimi viittaa myös patriarkaalisen vallan poissaoloon ja tarjoaa tilan, jossa naiseus voi kukoistaa ilman ulkopuolisia rajoitteita. Derenin elokuvan tavoin näyttely etsii Naisen omaa tulkintaa todellisuudesta.
Ida Nisonen Motherartist (s. 1981 Kangasala), on monimediataiteilija, taidekasvattaja ja kolmen lapsen äiti. Hän asuu ja työskentelee Keravalla. Nisonen valmistui valokuvaajaksi Lahden ammattikorkeakoulun muotoiluinstituutista 2010 ja filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta 2020. Erityisesti feministisen filosofian opinnoilla on ollut merkittävä vaikutus Nisosen työskentelyyn taiteen parissa.
Nisonen on pitänyt säännöllisesti näyttelyitä niin Suomessa kuin ulkomailla. Viimeisin näyttely Sipoon Pesula Galleriassa nimeltä Ylläpito/Maintenance käsitteli monitaiteen keinoin kotityön ja ylläpidon merkitystä äitiyden ja luovuuden näkökulmasta. Projektista syntyi Manifesti, joka on luettavissa taiteilijan nettisivuilla
www.idanisonen.com.